Förbättringar av GULAN!
Min gula Steintrike Nomad, med det passande namnet Gulan innehöll från
början en del brister. Cykeln uppgraderas och förbättras då jag får tid
över. Målsättningen är att cykeln skall bli en bekväm och praktisk
långfärdscykel (med normal semesterpackning), en relativt snabb cykel för
långpendling, en bra vintercykel vid halt väglag och en rolig
buskörningscykel vid kortrurer, utan större förändingar av tex ramen.
Liknande förbättringar bör kunna göras på andra liknande tadpoletrikar (som
Greenspeed och ICE). Vid frågor: mejla!
 2004-08-13: Alla obligatoriska
förbättringar av triken är nu genomförda. Uppgraderingsarbetet har
genomförts under ett år, sammanlagd arbetstid bör ligga kring några hundra
timmar. Arbetet har dokumenterats genom fotografering - dokumentation som jag
planerar lägga upp när jag får tid...

Klicka på bilden för större format!
Genomförda förbättringar (i den ordning de
genomförts)
Vissa av uppdateringarna finns det bilder på, detta
markeras med en hyperlänk (understreckat), klicka för att titta på dessa!
Fler bilder kommer...
  - Nya
    däck, bytte ut BMX-däcket (Snafu
    Rimjobs 20x1,9", 140PSI(!)) mot  Continental TopTouring
    (406x37mm), gav lägre friktion och mindre klumpigt intryck
 
  - Liggunderlag
    mellan stol och Poret-underlag
 
  - Stänkskärm
    bak (svartlackerad stålplåt)
 
  - Heltäckande
    kedjerör (svarta 13mm polyetenrör, anläggningsrör av märke Gardena) 
 
  - Ny
    fjädring (noname fjäderkasett utan dämpning utbytt mot DNM
    DV22 med
    oljedämning och extramjuk fjäder (550IBS/IN)), något modifierad infästning
 
  - Omsvetsat
    styre för bättre ergonomi
 
  - Parkeringsbroms
    på bakhjulet, baserad på en lätt standardbroms och ett
    växelfriktionsreglage, kan även användas som dragbroms i nerförsbackar.
 
  - Nytt
    högre vevpartirör med teleskoperingsrör i rostfritt stål, vevpartiet
    höjs från med 3,5cm till ca 33cm (ett krav för att inte fötterna
    skulle riskera hamna i marken då och då)
 
  - Nytt
    bakhjul med Capreonav och Capreo-hybridkasett (9-32 tänder, gjort utifrån
    en 9-26-tänders Capreokasett och en 11-32-tänders MTB-kasett). Gör att
    man kan cykla i hög fart trotts litet bakhjul i kombination med standard
    vevparti (30-45-52-tänder)
 
  - Dubbdäck,
    Innova 20x2,125" (köpt hos Cyclecomponents.com
    ) till gamla hjulet (med Deorenav och 11-34-tänderskasett) ger ett
    vinterhjul, varvid man snabbt kan byta mellan sommar- och vinterhjul
    beroende på aktuellt väglag
 
  - Mekanik
    för sammankoppling av bromsarna så att man kan bromsa båda hjulen med
    bara ett bromshantag (vänster eller höger) eller båda samtidigt - speciellt
    vid vintercykling där man vill kunna bromsa samtidigt som ena handen är
    upptagen är detta en mycket bra uppgradering, lämpligt för alla
    tadpoletrikar med mekaniska bromsar! Mekaniken eliminerar all break-steer!
 
  - Avdämpad
    pakethållare fäst i ramen istället för den ursprungliga som var fäst i
    den fjädrande bakgaffeln. Pakethållaren håller minst 50kg, provar
    cykla med 33kg bagage (motsvarar en maximal semesterpackning) - cykeln
    verkar fungera mycket bra för touringcykling!
 
  - Flaggfäste
    (rostfri rörstump fastskruvad i stolen)
 
  - Kolfiberstänkskärmar
    fram fullt justerbara med 22mm rör för att fästa detaljen anpassade
    cykelstyresinfästning.
 
  - GPS-hållare
    (från Clas Ohlson)
    monterad över centrumkorset på ramen (även lämplig som mobiltelefonhållare)
 
  - Motorcykelbackspegel
    (samma som på URO4)
 
  - Stolstyg
    (andas-tyg på ovansidan, bävernylon på undersidan, väsk-polyesterväv på
    slitytor), tillsammans med Poret och liggunderlag bildas en dyna fastsatt
    med kardborreband
 
  - Tillsats
    till pakethållaren för främre par cykelväskor
 
  - Skyddskrok
    för bakväxeln vid upphängning av cykelväskor
 
  - Konverterad
    sadelväska (från Biltema)
    med snabbfäste under stolen på vänster sida
 
  - Extraklinga
    på vevpartriet, totalt 4st: 24T 30T 42T 52T ger totalt växelomfång på
    770% (med 9-32 tänders kassett bak), 14-109 gearinch. Minsta klingan ger
    underväxlar som utnyttjas i kraftiga uppförsbackar vid touring. Den sitter
    i samma bultar som den näst minsta, med distanser mellan. En mindre
    modifiering och justering av framväxeln krävdes för att tillåta växling
    med en växel och ett växelreglage som är anpassad för tre klingor.
 
  - Extra
    kedjepullinghjul (modifierat kickboardhjul köpt på Tellus)
    vid bakgaffelns rörelsecentrum eliminerar helt den "pogoeffekt"
    som tidigare uppkom i uppförsbackar och vid acceleration pga något
    felaktig kedjandragning
 
  - Belysning
    baserad på två vita diodlampor fram (från Biltema),
    monterade vid framväxeln. Den ena lyser snett nedåt mot vägbanan och gör
    att man kan se medan den andra lyser rakt framåt och gör att man syns
    (speciellt om man låter denna lampa blinka)
 
  - Styrväska
    med snabbfäste (från Biltema)
    monterad på höger sida under stolen
 
Förbättringar kvar att göra (ungefärlig
prioritetsordning)
Obligatoriska:
Alla obligatoriska förbättringar är nu genomförda!
(2004-08-13)
Eventuella:
  - Kolfiberstränkskärm
    bak (lägre vikt och bättre utseende)
 
  - Bakkåpa
 
  - Framkåpa
    (kolfiberkomposit + Lexan (polycarbonat), snabb på- och avtagning, för vintercykling)
 
  - Lättare
    stol
 
 Till cykelsemester:
  - Optimerad
    cykelväsklösning?
 
  - Karthållare?
 
Tillbaka
till huvudsidan!